Jaarstukken 2018

Programmaverantwoording

Veilig Breda

Wat wilden we bereiken?

Ons uitgangspunt blijft net als in 2017: Bredanaars en bezoekers voelen zich veilig in huis, dorp, wijk en buurt, stad en regio. Zij gaan er van uit dat iedereen zich aan de regels houdt. En dat wij, waar nodig, een vinger aan de pols houden.
Dat betekent oog voor de veelvoorkomende criminaliteit zoals woninginbraken en (drugs)overlast. Meer aandacht voor versterken van maatschappelijk en bestuurlijk bewustzijn en weerbaarheid bij ondermijnende criminaliteit en grootschalige (zorg)fraude. Vergroten van bewustzijn heeft in 2018 prioriteit.

We richten ons op nieuwe ontwikkelingen op het terrein van veiligheid, zoals aanpak van cybercrime en ondermijning van de rechtstaat door radicalisering.

Veiligheid is niet enkel een zaak van de gemeente en politie. Samen met burgers, bedrijven, bezoekers en politie werken we succesvol aan de veiligheid van onze stad.

We hanteren naast preventieve aanpak ook daadkrachtig optreden: high trust, high penalty

Wat hebben we bereikt?

De Bredanaars voelen zich veilig, zij het dat de mate van veiligheidsbeleving licht is gedaald. De zichtbare criminaliteit ontwikkelt zich over het algemeen positief en neemt af. De minder zichtbare criminaliteit, zoals ondermijning en cybercrime, zien we echter toenemen. We hebben in 2018 (meer) aandacht gegeven aan deze nieuwe veiligheidsvraagstukken zoals ondermijning, cyber en zorg en veiligheid.  
Met toezicht en handhaving stimuleren we het naleefgedrag. We zetten het in als instrument om de veiligheid en leefbaarheid in Breda te vergroten, maar ze vormen geen doel op zich.

Wat betreft de aanpak van ondermijning zetten we in op 4 pijlers: (1) het verstoren van de criminele bedrijfsprocessen en het vergroten van de (2) bestuurlijke -, (3) maatschappelijke en (4) sociale weerbaarheid. In 2018 hebben we vooral ingezet op de 1e pijler: het verstoren van de criminele bedrijfsprocessen.

Cyber is een focuspunt in het Meerjarenprogramma Veiligheid. In 2018 is het projectplan cyber geschreven. Verder is de regiegroep cyber geformeerd, bestaande uit bewoners, ondernemers, mensen uit het onderwijs en de politie. Zij denken mee bij de concrete invulling van activiteiten omtrent cybercrime. De eerste activiteiten rond het thema hebben al plaatsgevonden en er zijn verschillende trajecten ingezet. Voorbeelden zijn trainingen digitaal veilig voor ondernemers en de inzet van derdejaars Avans studenten bij het onderzoeken van het thema en de rol van gemeente.

Ook het tegengaan van onwenselijke polarisatie en radicalisering is een focuspunt in het Meerjarenprogramma. Op het gebied van radicalisering is de persoonsgerichte aanpak op complexe casuïstiek voortgezet door het Zorg- en Veiligheidshuis. De cursus Radicalisering en Multicultureel Vakmanschap is gegeven aan professionals uit het voorliggend veld en er is gestart met de Denktank Sociale Cohesie. Verder heeft er een verkenning plaatsgevonden naar manieren om de preventieve aanpak van radicalisering vorm te geven. Deze verkenning heeft onder andere geresulteerd in een samenwerking met de gemeente Tilburg, waarbij gezamenlijk een aanvraag voor Versterkingsgelden is ingediend en toegekend bij de NCTV (Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid).  

Om de ambities op het gebied van veiligheid te realiseren en de veiligheid in onze stad op orde te houden, is commitment van onze ketenpartners gewenst. Samen met burgers, politie, woningcorporaties, zorgaanbieders, ondernemers en vele andere partners werken we daarom samen in de aanpak en benadering van veiligheidsvraagstukken in Breda. In 2018 zijn we hiermee gestart. Met het vaststellen van het Meerjarenprogramma Veiligheid en de voorafgaande stakeholderssessies is commitment bereikt.

Het uitgangspunt in de benadering van veiligheidsvraagstukken is een juiste combinatie van bewustwording, preventie, zorg en repressie. We hebben hierbij aandacht voor de behoefte vanuit het individu (gericht op zorg) én op die van de omgeving (bijvoorbeeld bij woonoverlast). Wanneer nodig handhaven we en zetten we repressie in, bijvoorbeeld als middel voor het verstoren van de criminele bedrijfsprocessen.

Het principe high trust, high penalty passen we steeds meer toe, bijvoorbeeld bij evenementen en horeca.  Dit maakt dat we in 2018 al minder uren inzetten op reguliere controles en meer signaal gestuurd werken op het gebied van toezicht en handhaving.

Wat wilden we hiervoor doen?

We gaan onverminderd door met de aanpak van handel in en overlast van soft- en harddrugs en ontmoedigen drugsmisbruik.
We monitoren voortdurend het aantal woninginbraken, overvallen, straatroven en geweld en treden op bij veranderingen.
We zetten in op meer kennis over cybercrime en komen in 2018 met een voorstel.
We gaan door met de inzet van de afgelopen jaren bij ondermijnende criminaliteit en vergroten deze inzet in 2018 en verder. Een grotere informatiepositie is hierbij cruciaal. We bundelen informatie in het verder uit te bouwen veiligheidsinformatieknooppunt.
Bij de aanpak van ondermijning betrekken we naast de ketenpartners steeds meer (semi)private partijen en burgers voor een grotere maatschappelijke weerbaarheid.

Behalve op ondermijnende criminaliteit richt onze aanpak zich op radicalisering en ondermijning van de rechtstaat. Het doel is om dit zo vroeg mogelijk te signaleren en aan te pakken.

We pakken de regie van het aanwezig potentieel in de wijken, sociaal, fysiek, economisch en op het gebied van veiligheid  met bijvoorbeeld wijkbeheerders, stadsmariniers, Bijzonder opsporingsambtenaren (Boa’s), buurtpreventieteams, politie en bewoners. We smeden de juiste allianties om maatwerk te leveren bij problemen. We kijken samen welke oplossing met inzet van welke mensen nodig is voor de wijk.

We nemen de regie en pakken samen met Veilig Thuis huiselijk geweld, kindermishandeling en eerwraak aan.
Met het Veiligheidshuis doorbreken we criminele carrières en gaan we aan de slag met (verwarde) personen die zorgen voor veel overlast en onveiligheid in de samenleving.

Onze aanpak richt zich op een veilige omgeving in een gastvrije en toegankelijke stad. Voorbeelden zijn de veiligheidsmaatregelen bij evenementen en de doelstelling van het landelijk programma Toegankelijk, gastvrij en veilig voetbal.

We voeren onze wettelijke taken uit op het gebied van crisisbeheersing, veiligheid, vergunningen, toezicht en handhaving. We gebruiken het hele instrumentarium wat de wetgever toebedeelt aan lokaal gezag. Daarnaast zetten we technische hulpmiddelen in om de aanpak van veiligheid te versterken, zoals (mobiel) cameratoezicht, en onderzoeken we aanvullende hulpmiddelen als bodycams voor de Boa.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Breda zet in op de aanpak van de drugsproblematiek zoals beschreven in de herijkingsnotities. Hierin wordt ingezet op de keten van gebruiker, verkoop en productie met zowel preventie, regulering, repressie als zorg. Breda wil wat betreft de softdrugsproblematiek graag komen tot een gesloten coffeeshopketen als onderdeel van de totale aanpak en levert daartoe input vanuit het lokale niveau aan de landelijke uitwerking van de pilot met de gesloten coffeeshopketen. Breda draagt ook bij aan een regionale pilot peilstok om te komen tot een andere vergunningverlening rondom dance evenementen, waarin ook de aanpak van de uitgaansdrugs een plaats krijgt. Verder is de brede samenwerking in de bestrijding van hennepkwekerijen voortgezet.

We monitoren de verschillende vormen van veiligheid zoals de woninginbraken, straatroven en overvallen, maar ook geweld. Naar aanleiding van veranderingen treden we op met (integrale) acties.

We zijn in 2018 verder gegaan met het verhogen van onze informatiepositie door het (door-)ontwikkelen van het Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK). Het VIK is landelijk benoemd tot een waardevol instrument.
Dit is onderdeel van het element Analyseren van de BredA-AAnpak waarbij we informatie gestuurd willen gaan werken.  

In 2018 zijn we gestart met het principe wijk BOA, met als doel preventief te kunnen handelen. De bedoeling is dat dit leidt tot minder meldingen en een snellere afhandeling. Wijk Boa’s werken nauw samen met wijkagenten, wijkbeheerders en bewoners. Ze kennen de wijken goed, weten wat er speelt en zijn een bekend, zichtbaar en toegankelijk aanspreekpunt. Eind 2018 rolden we dit principe uit over alle wijken.

Het jaar 2018 kenmerkte zich, qua veiligheid, door een aantal zeer ingrijpende vuurwapen gerelateerde incidenten. De stadsmariniers Weerijs en Markdal hebben bij ingrijpende incidenten, namens de burgemeester, als regisseur opgetreden om het veiligheidsgevoel van bewoners te herstellen. Werken aan veiligheid doen stadsmariniers samen met professionals uit het netwerk van politie, woningcorporaties, jeugdwerk en Gemeente Breda. Dat netwerk is het hele jaar live zodat Bredase buurten weerbaarder worden tegen onveiligheid. We ondersteunen vooral kwetsbare wijken. Daarnaast hebben de stadsmariniers, in lijn met Lef en Liefde, preventief ingezet op het voorkomen van veiligheidsproblemen in de wijken en buurten, bijvoorbeeld door de beweging doorbreken criminele carrières op gang te brengen en in het uitgaansgebied de pilot Gastheren die in de samenwerking (convenant) Veilig Uitgaan is gestart.  Wanneer de reguliere inzet van professionals binnen de eigen keten niet meer werkt en er sprake is van complexe problematiek, kunnen professionals een beroep doen op het Zorg- en Veiligheidshuis Baronie Breda.

Breda heeft het landelijk streven naar een toegankelijk, gastvrij en veilig voetbal onderschreven en heeft in de uitvoering van de voetbalregeling risico gestuurd versoepelingen aangebracht. Zo is er een supportersplein ingericht en zijn bij sommige wedstrijden geen geüniformeerde agenten meer bij wedstrijden maar voeren zij taken uit in de wijken. Ook in het uitgaan wordt risico gestuurd gewerkt waardoor agenten beschikbaar zijn voor andere taken. In het uitgaan is een pilot met een SOS-team uitgevoerd en na positieve evaluatie door de horeca gecontinueerd. Ook wordt in het kader van een regionale pilot peilstok gewerkt aan risico gestuurd werken bij evenementen.
In het kader van Veilige Publieke Taak draaiden de Boa’s een succesvolle pilot met bodycams, die vanaf 2019 tot de standaarduitrusting behoren. Ter ondersteuning van het toezicht op straat zijn extra verplaatsbare cameramasten aangeschaft.

De wettelijke taken op het gebied van crisisbeheersing, veiligheid, vergunningen, toezicht en handhaving zijn in 2018 uitgevoerd. Daarbij werken we risicobewust en informatie gestuurd. Waar nodig zijn aanvullende instrumenten ingezet.

De resultaten van het Programma Toezicht en Handhaving 2018 staan in het Jaarverslag Toezicht en Handhaving Breda 2018, dat de gemeenteraad krijgt vóór 1 mei 2019.
Het Interbestuurlijk Toezicht van de Provincie heeft in 2018 een algemene controle uitgevoerd op ons toezicht en handhaving gerelateerd aan Wabo. De beoordeling laat zien dat we voldoen aan de criteria in het beleidskader IBT, met als aandachtspunt het tijdig vaststellen van het evaluatieverslag.

Wat was de uitdaging?

Veiligheid in buurt

Rapportcijfers dat Bredanaars geven aan de veiligheid in eigen buurt

Bron indicator:

Landelijke veiligheidsmonitor

Meeteenheid:

Score tussen 1 en 10

Realisatie
2016

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Realisatie
2018

Streefwaarde
2019

Veiligheid in buurt

7

7

7,0-7,2

zie toelichting

Niet gemeten in 2018. Deze indicator wordt tweejaarlijks gemeten in de oneven jaren.

Diefstal uit woning

Diefstal uit woning per 1.000 inwoners

Bron indicator:

www.waarstaatjegemeente.nl

Meeteenheid:

0/00

Realisatie
2016

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Realisatie
2018

Streefwaarde
2019

Diefstal uit woning

4

4

3,0-4,0

zie toelichting

Dit is een landelijk verplichte indicator. VNG Realisatie (voorheen KING) rapporteert deze indicatoren op de website: www.waarstaatjegemeente.nl. In de politieregistratie van de misdrijven in Breda is te zien dat de daling van de afgelopen jaren verder is doorgezet op dit thema. De ingezette instrumenten werpen vruchten af.

Aantal overvallen en straatroven

Maximaal aantal overvallen en straatroven

Bron indicator:

Politie

Meeteenheid:

Aantal

Realisatie
2016

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Realisatie
2018

Streefwaarde
2019

Aantal overvallen en straatroven

61

52

55-70

44

zie toelichting

De daling van de afgelopen jaren is verder doorgezet.

Geweldsdelicten

Aantal gewelds- en seksuele misdrijven per 1.000 inwoners

Bron indicator:

CBS

Meeteenheid:

0/00

Realisatie
2016

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Realisatie
2018

Streefwaarde
2019

Geweldsdelicten

8

8

7,3-7,6

zie toelichting

Dit is een landelijk verplichte indicator. VNG Realisatie (voorheen KING) rapporteert deze indicatoren op de website: www.waarstaatjegemeente.nl. Uit de politieregistratie van de misdrijven in Breda blijkt dat de daling van de afgelopen jaren ook in 2018 verder is doorgezet.

Overlast

Percentage  van vaak voorkomen van overlastvormen (door dronken mensen, drugsgebruikers, groepen jongeren, mensen die op straat anderen lastigvallen)

Bron indicator:

GBM

Meeteenheid:

%

Realisatie
2016

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Realisatie
2018

Streefwaarde
2019

Overlast

10

16

8-10

zie toelichting

Dit is in 2018 niet gemeten. Deze indicator wordt tweejaarlijks gemeten in de oneven jaren.

Achterliggende documenten

1. Veilig Breda

Naam document

Soort document

Jaar

Maand

Programma Veiligheid 2015-2018

Kaderstellend

Veiligheidsmonitor 2018 (volgt in maart / april 2018)

Rapporterend

Meerjarenprogramma T&H 2016 - 2019

Rapporterend

ga terug