Jaarstukken 2018

Programmaverantwoording

Bereikbaar Breda

Wat wilden we bereiken?

Breda is internationale schakelstad en moet internationaal knooppunt in Noordwest Europa worden. Dit betekent een toegankelijke, gastvrije en bereikbare stad, met speciale aandacht voor economische toplocaties Binnenstad, Via Breda en bedrijventerreinen in de structuurvisie 2030 (mobiliteitsaanpak Breda) en Brabantstad.

Wat hebben we bereikt?

Langs verschillende lijnen is ingezet op het verstevigen van de positie van Breda als internationaal knooppunt. Na jaren voorbereiding is de treinverbinding met Antwerpen en Brussel tot stand gekomen. In het kader van het Toekomstbeeld OV 2040 is gewerkt aan de verbetering van het treinverkeer met Duitsland. Met het vaststellen van de plannen voor de verbreding van de A27 en van de A58 zijn ook de achterlandverbindingen over de weg aangepakt. Op lokaal niveau is de verbetering van de doorstroming op de Zuidelijke Rondweg opgepakt en is een begin gemaakt met de aanpak van de Noordelijke Rondweg. Dit laatste is essentieel voor een goede multimodale bereikbaarheid van de belangrijkste economische toplocaties in Breda. Bijzonder is ook dat er een plan is gemaakt voor de bouw van een wachtruimte voor internationale buslijndiensten die de OV-terminal aandoen.

Wat wilden we hiervoor doen?

Samen met partijen in Breda en de regio geven we uitvoering aan de visie Mobiliteitsaanpak Breda. Toekomstbestendig maken van de hoofd- ontsluitingsstructuur (aanpak knelpunten Noordelijke en Zuidelijke Rondweg). We werken aan verbreding van de A58 tussen de knooppunten Galder en St. Annabosch en de aanpak van de A58 Breda-Tilburg.   We houden aandacht voor de toekomstige verkeersafwikkeling op de A27 tussen Hooipolder en St. Annabosch en op het knooppunt Hooipolder. Voor treinverbindingen ligt het accent op internationale treinen naar Antwerpen en Brussel en de capaciteit voor reizigersvervoer op de Brabantroute. We werken in Brabants verband aan realisering van de internationale treinverbinding naar Düsseldorf en als toekomstperspectief aan een snelle, innovatieve OV-verbinding tussen Breda en Utrecht.
We ronden het meerjaren uitvoeringsprogramma Mobiliteit (MUP) 2015-2018 af, gericht op betere doorstroming op stedelijke assen, snelfietsroutes Mark en Markoevers en “076” marketing acties. We beginnen met toekomstbestendig openbaar vervoer. Voor verkeersveiligheid pakken we onveilige situaties op straat aan en houden we gedragsacties bij scholen en in woonwijken. Er komt een vervolg MUP 2019-2022.

Met de uitvoering van projecten uit het Meerjaren uitvoeringsprogramma Mobiliteit sluiten we aan bij de mobiliteitsambities uit de Structuurvisie 2030.
Gereguleerd parkeren breiden we verder uit, te beginnen met het tweede deel Belcrum, Drie Hoefijzers Noord en de rest van Linie.
Samen met de taxisectorbranche streven we naar behoud van kwaliteit en een vorm van regulering.

We onderzoeken of we parkeer-zoekverkeer in en naar de binnenstad kunnen beperkt met “Smart Parking”. We dagen de markt uit om met innovatieve oplossingen te komen.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Medio 2018 heeft de minister de startbeslissing genomen voor de MIRT-Verkenning (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) A58 Breda-Tilburg en Rijkswaterstaat heeft de verkenning opgestart. Deze voorziet in een verbreding van dit traject binnen de huidige verkeersruimte.  

Eind 2018 heeft de minister het Tracébesluit vastgesteld voor de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder. Daarin zit ook een gedeeltelijke aanpak van het knooppunt Hooipolder. Opnieuw is aandacht gevraagd voor de doorstroming van het OV (Openbaar Vervoer) op de A27, zowel tijdens de ombouwperiode als erna.    

Met de IC (Intercity) Brussel heeft Breda vanaf april 2018 een rechtstreekse treinverbinding met Antwerpen en Brussel via de HSL-Zuid. Daarmee is Breda de internationale vervoersknoop geworden waar lang aan is gewerkt. Een doorgaande internationale IC-verbinding Den Haag – Breda – Eindhoven – Düsseldorf is opgenomen in de contouren voor het Toekomstbeeld OV 2040 (Ministerie van I&W).Voor de verbinding Breda – Gorinchem – Utrecht is een samenwerkingsverband gevormd tussen de drie betrokken provincies, de gemeenten Breda en Utrecht en het ministerie van I&W. Doel is te komen tot een innovatief OV-concept op deze verbinding.

De Gemeente Breda is samen met belangengroepen in overleg met Rijkswaterstaat om ervoor zorgen dat de A58 goed wordt ingepast en tegemoet wordt gekomen aan de wensen van bewoners om de leefbaarheid voor bewoners en dieren op een wenselijk niveau te krijgen/houden.

Verschillende mensgerichte en infrastructurele fietsprojecten zijn uitgevoerd.
In het kader van 076 fietst is gewerkt aan het idee om Breda als fietsstad vorm te geven. Daarbij is met name aandacht gevraagd voor de ligging/kwaliteit van de fietsenstallingen en fietsveiligheid (fietsverlichting).
Op infrastructureel gebied is onder meer het fietspad langs de Aa of Weerijs in gebruik genomen en zijn op de binnen singel fietsstraten gerealiseerd.
Daarnaast is in 2018 de bestuursovereenkomst getekend om te komen tot de snelfietsroute Breda-Tilburg die we in 2020 aan gaan leggen.
Met een herijking van elementen uit de OV-Nota 2012 is een begin gemaakt met de ontwikkeling van onze visie op een toekomstbestendig stedelijk openbaar vervoer. Dit in samenhang met de uitgangspunten voor de vernieuwing van het OV, zoals vastgelegd in de provinciale visie Gedeelde Mobiliteit.

In 2018 zijn doorstromingsmaatregelen Zuidelijk Rondweg (ZRW) in gang gezet. Deze zijn deels uitgevoerd, de rest volgt volgens planning in 2019. In 2018 is tevens een studie opgezet naar de toekomstvastheid en eventuele lange termijn maatregelen voor de ZRW. Resultaat verwacht medio 2019.
Op kruispunt NRW (Noordelijke Rondweg) - Belcrumweg is de afwikkelcapaciteit vergroot door een linksaf strook toe te voegen.  

De volgende verkeersregelinstallaties zijn aangepakt waarbij doorstroming geoptimaliseerd is:
-   Nieuwe Kadijk-Doornboslaan
-   Nieuwe Kadijk-Kapittelweg
-   Generaal Maczekstraat-Korte Ploegstraat
-   Emerparklaan-Peerdsbroek.

Gereguleerd parkeren Belcrum is in 2018 voorbereid en zal in maart 2019 worden geïmplementeerd. Gereguleerd parkeren Drie Hoefijzers-Noord volgt na bouw woningen. Gereguleerd parkeren Linie komt in 2019.

Na intensief overleg met de taxibranche en stakeholders is in oktober 2018 de taxiverordening vastgesteld. Verdere uitwerking en implementatie vindt plaats in 2019.

In 2018 is een start gemaakt met de implementatie van kentekenherkenning in parkeergarages waarmee sneller uitgereden kan worden en waarmee parkeerplekken gereserveerd kunnen worden.

Wat was de uitdaging?

Duurzaam vervoer

Aandeel verplaatsingen te voet, met de fiets en het OV (Modal split)

Bron indicator:

Omnibusenquête

Meeteenheid:

%

Realisatie
2016

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Realisatie
2018

Streefwaarde
2019

Duurzaam vervoer

60

61

Doel is een stijgende lijn *

58

Doel is een stijgende lijn *

Verkeersveiligheid

Rapportcijfer door Bredanaars van verkeersveiligheid eigen buurt

Bron indicator:

GBM

Meeteenheid:

Score tussen 1 en 10

Realisatie
2016

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Realisatie
2018

Streefwaarde
2019

Verkeersveiligheid

6

6,0-6,5

Opmerking: Het onderzoek van de GBM vindt alleen in de oneven jaren plaats.
Realisatie 2018: Niet gemeten

Bereikbare binnenstad

Tevredenheid over bereikbaarheid binnenstad door Bredanaars

Bron indicator:

Omnibusenquête

Meeteenheid:

%

Realisatie
2016

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Realisatie
2018

Streefwaarde
2019

Bereikbare binnenstad

71

72

68%

72

69%

Het aantal Bredanaars dat tevreden is over de bereikbaarheid van de binnenstad is stabiel.

Achterliggende documenten

4. Bereikbaar Breda

Naam document

Soort document

Jaar

Maand

Structuurvisie Breda 2030

Parkeerverordening 2013

ga terug