Jaarstukken 2018

Programmaverantwoording

Betrokken zijn

Wat wilden we bereiken?

In de visie Breda Doet 2016-2018 heeft het college vier belangrijke principes voor ondersteuning op het sociaal domein meegegeven: tijdig, nabij, op maat en integraal. Tijdig betekent, dat een vraag om ondersteuning snel duidelijk is. Niet alleen voor mensen die de weg zelf weten te vinden. Ook signalen die anderen zien die erop duiden dat iemand met een vraag zit, moeten gehoord worden. Er kan dan snel gehandeld worden, waar mogelijk in en met betrokkenheid van de directe omgeving van betrokkene. Naast uiteraard een eigen verantwoordelijkheid van mensen zelf is de eerste zet hierbij aan de maatschappelijke organisaties en onze wijkteams. Samen bespreken zij de aanpak die het beste bij de persoon en omstandigheden past. Nadrukkelijk wordt hierbij ook gekeken naar ‘onverwachte’ verbanden en partners. Niet alleen zorgverleners komen bij mensen thuis, ook de post en de onlinewinkel komen over de vloer. De slager, de sportclub en de buurtsuper wellicht niet, maar die hebben op een andere manier ogen en oren. Ook deze routes verkennen we in het licht van tijdig, nabij, op maat en integraal. We willen hiermee een voortijdig beroep op individuele voorzieningen voorkomen en een hogere mate van betrokkenheid van mensen met de samenleving om hen heen bewerkstelligen.

Iedereen met een vraag op het gebied van zorg en welzijn en op termijn het hele sociale domein, kan terecht bij ZorgvoorelkaarBreda. Samen met betrokken Bredanaars kijken zij met de vraagsteller welke mogelijkheden ze zien om hun situatie te verbeteren en welke ondersteuning er is. Door hierop aan te sluiten, houden mensen zelf de regie bij hun mogelijkheden. Er is veel waardering voor informele hulp. Uitgangspunt is vrijwillig waar het kan, betaald waar het moet. Wanneer professionele zorg (voor jong en oud) nodig is, organiseren we dit tijdig, op maat, dichtbij inwoners en integraal.

De beweging om Bredanaars veel meer zelf regie te laten voeren op zorg- en welzijnsvragen, krijgt steeds verder vorm. Het netwerk Zorg voor Elkaar Breda is aan de slag met pilots om een grotere rol te nemen in de toegang tot zorg en welzijn. In 2018 verzilveren wij de resultaten van deze pilots. Ook bouwen we prikkels in de contracten met maatwerkvoorzieningen om waar dat kan werk over te dragen aan maatschappelijke partners in het voorliggend veld.  

Daginvulling organiseren we meer op wijkniveau. We sluiten aan op de leefwereld van Bredanaars. We zoeken actief naar verbinding met bestaande wijkinitiatieven, zoals sport en culturele organisaties. Alle (kwetsbare) Bredanaars kunnen elkaar ontmoeten en ontwikkelen hun talenten in de wijk. Hierover gaan we het gesprek met sport en welzijnsorganisaties aan. De toegang tot zorg en ondersteuning geven wij vorm samen met de partners in de stad. Vertrouwen in klanten  is de grondhouding, we vragen niet naar de bekende weg. We werken volgens het principe high trust, high penalty. Dat geldt ook voor onze grondhouding naar onze partners in de stad. En natuurlijk willen we wel graag vinger aan de pols houden in welke mate we samen met onze partners onze maatschappelijke doelen bereiken.

Wat hebben we bereikt?

In 2018 zijn kwetsbare Bredanaars in toenemende mate ondersteund door onze principes: tijdig, nabij, op maat en integraal. Uit een onafhankelijk klantwaarderingsonderzoek blijkt dat zij aangeven verder geholpen te zijn door maatschappelijk werk, schuldhulpverlening en/of mantelzorgondersteuning. Een aantal klanten geeft aan dat dit nog niet het geval is. De uitdaging voor 2019 is om dit nog beter te gaan doen. Ook uit het in 2018 gepubliceerde Wmo cliëntervaringsonderzoek en het uitgevoerde rekenkameronderzoek blijkt dat een ruime meerderheid tevreden is over de kwaliteit van de geboden hulp. Mensen geven in toenemende mate aan dat ze door de hulp zelfredzamer zijn en dat hun kwaliteit van leven is toegenomen.

Er is extra geïnvesteerd in de scholing van klantmanagers, maatschappelijk werkers en anderen om in toenemende mate maatwerk te leveren. Hierbij ligt de regie over de hulpvraag in toenemende mate bij de kwetsbare Bredanaar zelf. Klantmanagers, maatschappelijk werkers en anderen weten elkaar sneller te vinden in de wijk. Vroegsignalering vindt hierdoor sneller plaats.

Alle telefonische vragen op het gebied van zorg en welzijn worden nu in eerste instantie beantwoord door het telefoonteam van Zorg voor elkaar Breda. Hierbij wordt gekeken wat de Bredanaar zelf kan met zijn eigen netwerk. Vervolgens worden de mogelijkheden van netwerkversteking onderzocht. Daarna de mogelijkheid van het inzetten van een maatwerkvoorziening, tenzij direct duidelijk is dat dit nodig is.

Vanuit het ontwikkelbudget Breda Doet zijn we gestart met de ontwikkeling van buurtcirkels. Op wijkniveau worden kwetsbare Bredanaars aan elkaar gekoppeld. Zij vormen samen een cirkel en ondernemen leuke activiteiten met elkaar. Zo zijn ze samen verantwoordelijk voor elkaars dagbesteding en vertrekken ze vanuit de vraag wat ze zelf graag willen doen.

In samenwerking met partners in de stad zijn 10 verbeterpunten voor de thematafelaanpak geformuleerd en in het nieuwe ‘Kader Breda Doet, Samen Door 2019 - 2020 opgenomen. We hebben samen een start gemaakt met het doorvoeren van deze verbeteringen.

Landelijk is de aanpak Zorg voor elkaar Breda en de wijze waarop het netwerk zich blijft doorontwikkelen niet onopgemerkt gebleken. Zo zijn we gevraagd om koplopergemeente te zijn in het realiseren van de Toegankelijkheidsagenda, en zijn we met onze aanpak van cliëntondersteuning en eenzaamheid ook gehonoreerd in een koplopertraject. Concreet bundelen we hiermee landelijke expertise en capaciteit aan onze lokale aanpak. Ook de samenwerking met zorgverzekeraar CZ op het integraal oppakken van complexe zorgsituaties en mantelzorgondersteuning worden landelijk als voorbeeld gezien.

Wat wilden we hiervoor doen?

Zeven thematafels werken aan de resultaten zoals door de raad zijn vastgelegd in het kader ‘Breda Doet, Samen Verder’ en het regionale kader ‘Kwetsbare groepen’. Het eerstgenoemde kader is een uitwerking van de visie Breda Doet, 2016-2018. Essentieel is dat de deelnemende organisaties met elkaar plannen maken en zich gezamenlijk verantwoordelijk voelen voor de uitvoering daarvan. Nog belangrijker is dat ze zich naar elkaar verantwoorden. Om tot een effectieve en doelmatige aanpak te komen, is het nodig dat ze van elkaar weten wat ze doen en tegen welke kosten. Dit is fundamenteel en daarom zal het college in de spelregels voor de thematafels opnemen dat hiervoor een toetsingskader gebruikt moet worden. Het ontwerp van het toetsingskader is aan de organisaties zelf en reeds ter hand genomen. Breda Doet groeit hiermee door naar Breda voor Elkaar.

Ook investeren we meer in het gebruik maken van ervaringsdeskundigen en voeren wij met de partners een onafhankelijke tevredenheidsmeting in.

Vragen om ondersteuning: het (telefoon)team van ZorgvoorelkaarBreda staat open voor alle vragen op het terrein van het sociale domein en bespreekt waarmee de beller het beste geholpen is.

Het college investeert in het versterken van de wijknetwerken door te investeren in ‘vroegsignalering’ (middelen uit Voorjaarsnota 2017). De Bouwgroep Breda Doet is gevraagd in het najaar van 2017 een advies hierover uit te brengen.

De thematafel ZorgvoorelkaarBreda werkt aan ondersteuning voor kwetsbare Bredanaars, zoals mantelzorgondersteuning, cliëntondersteuning, veiligheid, maatschappelijk werk, ondersteuning van gehandicapten, vrijwilligers en wijknetwerkers. Zoals hierboven al is aangegeven wordt ingezet op meer samenwerking. Aan deze tafel is het toetsingskader reeds in gebruik.

We zorgen er voor dat de bewoners de wijk- en dorpsplatforms gemakkelijk kunnen vinden en dat zij door de platforms snel, soepel en op maat geholpen worden bij het opzetten en verder ontwikkelen van hun initiatieven.

Met het Ontwikkelbudget Breda Doet biedt het college een eenmalige financiële prikkel voor werkwijzen die hun waarde bewijzen. Hiermee stimuleert het college vernieuwing en biedt het een basis voor doorontwikkeling van organisaties in het gedachtengoed van Breda Doet. Met de Bouwgroep Breda Doet is afgesproken dat zij de uitvoering van de regeling op zich neemt.

Via de inspiratietafel gaan we aan de slag met doorontwikkeling van de maatwerkvoorziening. Er is aandacht voor verbinding tussen het veld en de maatwerkvoorzieningen. Ook aan de thematafels van Breda Doet is dit een aandachtspunt.

In 2017 zijn de platforms geland in de Bredase wijken en dorpen. We gaan in 2018 de bekendheid van de platforms bij de bewoners vergroten door de communicatie tussen bewoners en platforms verder te verbeteren. Dit doen we op een wijk-/dorpeigen manier. We ontwikkelen van de platforms door tot brede bewonersnetwerken die zoveel mogelijk verschillende bewoners ondersteuning bieden bij het realiseren van hun initiatieven.

Het verbeterpunt trekt complexe casussen in het sociaal domein vlot samen met ziektekostenverzekeraar CZ. Deze ervaringen gebruiken wij om te leren en te verbeteren.

Er is structureel samenwerking met ziektekostenverzekeraar CZ over het gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen op thema’s die over de grenzen van Wmo, WLZ of ZVW heen lopen. Concreet wordt onder meer gewerkt aan: gezonde leefstijl bij cliënten uit de bijstand, doorlopende afspraken voor jongeren die de leeftijd van 18 passeren, gezamenlijke beoordeling van cliënten bij wie multiproblematiek heerst, pilot op ondersteuning van cliënten met ernstig psychiatrische problematiek en afstemming inkoop van zorg. De resultaten van de projecten uit het samenwerkingsovereenkomst zijn voorzien in eerste kwartaal 2018.

Wij bevorderen dat ouderen langer thuis kunnen wonen met Health Community Breda en de campagne Wonen met Gemak.

Toeleiding naar en uitvoering van de Wmo-maatwerkvoorzieningen voor Bredanaars die ondersteuning nodig hebben.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Er is een nieuw beleidskader vastgesteld ‘Breda Doet – Samen Door’. In dit kader staan de te behalen maatschappelijke resultaten voor de 7 thematafels. Ook staan hier de verbeterpunten voor de aanpak, gebaseerd op verschillende evaluaties van 2 jaar Breda Doet. De thematafels hebben in het najaar gezamenlijke uitvoeringsplannen opgeleverd. In deze uitvoeringsplannen geven de thematafels aan op welke manier zij invulling geven aan het bereiken van de maatschappelijke resultaten uit het kader. Een aantal thematafels heeft in 2018 horizontale verantwoording ingevoerd. Bij deze verantwoordingsmethodiek staat het toetsingskader centraal. In 2019 werken alle thematafels hiermee. Ook hebben thematafels een aparte subsidieroute voor kleinschalige stedelijke initiatieven ingevoerd. Binnen de thematafel Zorg voor elkaar Breda is een onafhankelijk klantwaarderingsonderzoek uitgevoerd. De resultaten uit dit onderzoek zijn positief. Deze methodiek wordt verder doorontwikkeld, ook voor de andere tafels.

Vanuit het ontwikkelbudget Breda Doet zijn innovatieve ontwikkelingen in Breda in gang gezet. Een mooi voorbeeld hiervan is buurtcirkels, zie hierboven. Een andere ontwikkelingen is Compas: een competentiepaspoort. Ook een innovatie als leefstijlmonitoring met Sensara is in gang gezet, waarbij mantelzorgers en zorgmedewerkers een oogje in het zeil kunnen houden bij kwetsbare ouderen. De eerste resultaten hiervan laten zien dat mantelzorgers minder stress ervaren en dat zorgmedewerkers beter kunnen signaleren. Met deze proef gaan we dan ook verder.

Er is in 2018 geïnvesteerd in de doorontwikkeling van de wijkplatforms en de toegankelijkheid daarvan voor bewoners met initiatieven. Bij het vergroten van de bekendheid van de platforms zijn ook gemeentelijke communicatiekanalen als Plan Breda en Facebook ingezet. Dit heeft ertoe geleid dat de bekendheid van de platforms verder is gegroeid, inmiddels heeft 25% van de Bredanaars wel eens gehoord van een wijkplatform. Het aantal Bredanaars dat meedoet aan een bewonersinitiatief is in 2018 sterk gestegen van 6% naar 19%.

In 2018 is er een impuls geweest voor preventie en vroegsignalering. Een aantal initiatieven rondom mensen met autisme, jonge mantelzorgers en zwangere vrouwen zijn hieruit gefinancierd.

De Health Community heeft een aantal netwerkbijeenkomsten in 2018 gehouden. Hier hebben zorgorganisaties, welzijnsorganisaties, verzekeraars, en ondernemers elkaar geïnspireerd om op een innovatieve manier aan de slag te gaan. Nieuwe verbindingen zijn ontstaan op het gebied van zorglogistiek, laaggeletterdheid en preventie. Er is een pop-up store geopend rondom zorginnovatie. De gebiedscampagne Wonen met gemak heeft ouderen geïnformeerd hoe zij langer zelfstandig thuis kunnen wonen.

Er is meer aandacht voor de beweging naar de voorkant met als uitgangspunt “de juiste zorg op de juiste plaats”. Naast een betere samenwerking in het Sociaal Domein, investeren we ook in een betere samenwerking met het medische domein (huisartsen, wijkverpleging, CZ). Met partners zijn we de doorontwikkeling van ambulante begeleiding aan het verkennen. Ook de prikkels in uitvoeringsplannen en contracten staan op de agenda. De eerste resultaten uit deze samenwerking en verkenning volgen begin 2019.

Vanuit het land is er veel belangstelling voor de aanpak van Zorg voor elkaar Breda en de samenwerking met zorgverzekeraar CZ en het medische domein. Zo zijn er diverse werkbezoeken vanuit VNGen ministerie aan Breda gebracht. In de G40 is er een speciale themabijeenkomst gewijd aan samenwerking gemeenten en zorgverzekeraars met Breda en CZ als inspirerend voorbeeld.

Wat was de uitdaging?

Actief in de buurt

% bewoners dat actief is in de buurt

Bron indicator:

GBM

Meeteenheid:

%

Realisatie
2016

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Realisatie
2018

Streefwaarde
2019

Actief in de buurt

29

Zie opmerking

>30

Deze indicator wordt tweejaarlijks gemeten in de oneven jaren.

Meedoen

% inwoners dat actief meedoet in de samenleving

Bron indicator:

GBM

Meeteenheid:

%

Realisatie
2016

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Realisatie
2018

Streefwaarde
2019

Meedoen

75

Zie opmerking

76

Deze indicator wordt tweejaarlijks gemeten in de oneven jaren.

Kwaliteit van de ondersteuning

% Wmo cliënten dat het helemaal eens of eens is met de stelling: 'Ik vind de kwaliteit van de ondersteuning die ik krijg goed'

Bron indicator:

CEO WMO

Meeteenheid:

%

Realisatie
2016

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Realisatie
2018

Streefwaarde
2019

Kwaliteit van de ondersteuning

82

82

Minimaal 75 tot 80

82

Minimaal 75 tot 80

Ondersteuning buurtinitiatieven

% Bewoners dat het (helemaal) oneens is met de stelling: De gemeente ondersteunt buurtinitiatieven op het gebied van leefbaarheid en veiligheid voldoende.

Bron indicator:

GBM

Meeteenheid:

%

Realisatie
2016

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Realisatie
2018

Streefwaarde
2019

Ondersteuning buurtinitiatieven

13

Zie opmerking

10

Niet gemeten in 2018. Deze indicator wordt tweejaarlijks gemeten in de oneven jaren.

Achterliggende documenten

3. Betrokken zijn

Naam document

Soort document

Jaar

Maand

Voorjaarsnota 2017

Kaderstellend

2017

juni

ga terug