Jaarstukken 2018

Programmaverantwoording

Thuis

Wat wilden we bereiken?

We willen dat iedereen die dat nodig heeft beschermd en veilig kan wonen en de juiste begeleiding en ondersteuning krijgt, gericht op persoonlijk en maatschappelijk herstel. We richten ons op mensen die zich door aanleg of omstandigheden minder goed zelf kunnen redden: slachtoffers van huiselijk geweld, dak- en thuislozen, cliënten voor beschermde woonvormen, in Breda en in de regio West-Brabant.

We willen voorkomen dat een beroep nodig is op specifieke opvangvoorzieningen of intensieve zorg . Daarom richt veel energie zich op preventie, versterken van zelfredzaamheid, eerder oppikken van signalen en inzetten van vroegtijdige en lichte vormen van hulp en ondersteuning. Waar mogelijk krijgen mensen die hulp en ondersteuning thuis in hun vertrouwde omgeving.

Wat hebben we bereikt?

Breda geeft thuis. Er is voldoende aanbod voor mensen die om allerlei redenen tijdelijk of structureel onderdak en/of begeleiding nodig hebben. Wel blijft er behoefte aan grotere variëteit in begeleiding en voorzieningen.

In 2018 is conform begroting het budget voor Veilig Thuis verruimd en daardoor is ingezet om de personele capaciteit beter af te stemmen op de hoeveelheid meldingen. Pas in het laatste kwartaal van 2018 waren eerder opgelopen achterstanden volledig weggewerkt.
De ondersteuning van lokale professionals heeft hierdoor in 2018 minder aandacht gekregen dan gewenst.

Wat wilden we hiervoor doen?

We zorgen dat bij alle vormen van “geweld in afhankelijkheidsrelaties” (GIA, huiselijk geweld, kindermishandeling, verwaarlozing en mishandeling van ouderen, seksueel geweld of gerelateerd geweld) de juiste interventie, hulp en opvang beschikbaar zijn. Op basis van het meerjarenperspectief (2017) stellen we Veilig Thuis in staat haar taken goed uit te voeren. We gaan verder met informeren en trainen van vrijwilligers en professionals in het sociaal domein, gericht op vroeg herkennen van signalen en toepassen van de meldcode. We bereiden ons voor op aanscherping van die meldcode. We gaan door met verbeteren van de samenwerking tussen Veilig Thuis en lokale professionals en afstemming met vrouwenopvang (bij Juzt/Safegroup). We sturen dit met de partners aan de regionale thematafel Veilig Thuis West-Brabant en de inhoudelijke ontwikkelingen in het regionaal overleg GIA. Als situaties toch uit de hand (dreigen te) lopen zorgen we voor een goed escalatie-protocol, zodat betrokkenen in zorg- en veiligheidsketen weten wie op welk moment verantwoordelijk is en wie geïnformeerd moet worden. Op het snijvlak van zorg en veiligheid voeren we pilots uit rond Multi Disciplinaire  Aanpak++ (aanpak van ernstig structureel en ernstig seksueel geweld) en rond personen met verward gedrag( Spoedeisende Psychiatrische Onderzoeks Ruimte, SPOR).

De middelen voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang worden per 2020 van rijkswege door gedecentraliseerd naar de regiogemeenten. Als centrumgemeente trekken we de aanpak van de doordecentralisatie en maken we met de regiogemeenten het plan om de continuïteit van zorg te borgen én het zo gewoon mogelijk wonen in de wijk meer mogelijk te maken.

Voor mensen met psychische kwetsbaarheid én voor mensen met een licht verstandelijke beperking bieden we begeleiding en waar nodig onderdak, beschermd wonen.. We blijven als regio zoeken naar nieuwe afspraken met woningcorporaties, particuliere verhuurders en ontwikkelaars over beschikbare en geschikte woningen en mogelijkheden om nieuwe woonvormen te ontwikkelen. Vanuit de gedachte zo zelfstandig en zo normaal mogelijk bieden we (ambulante) ondersteuning, meer en meer in elke regiogemeente wanneer de client dat wil. We werken aan betere kansen op scholing en werk. Er is bijzondere aandacht voor verbeteren van de acceptatie van kwetsbare mensen in wijken.

Voor dak- en thuislozen voeren we het Stedelijk Kompas uit (inmiddels onderdeel van het uitvoeringsplan van de thematafel regio Breda vangt op). We bieden via het loket Centraal Onthaal hulp en onderdak en maken met iedere cliënt een herstelplan. Ook hier werken we mét de regiogemeenten aan alternatieve vormen van opvang en begeleiding. We gaan aan de slag met de conclusies van het onderzoek naar toekomstbestendige opvangvoorzieningen (2017).

Wat hebben we ervoor gedaan?

Alle medewerkers van Veilig Thuis zijn in 2018 geschoold en voorbereid op de vernieuwde werkwijze en de taakuitbreiding per 1-1-2019, de radarfunctie.
Daarnaast is met scholen uit de regio een pilot uitgevoerd rond het werken met de nieuwe meldcode huiselijk geweld. De ervaringen hierbij gaan helpen om de nieuwe werkwijze in 2019 breder uit te rollen.

Door de reorganisatie bij Juzt ontstond onrust bij de vrouwenopvang Juzt/Safegroup. Dit leidde medio 2018 tot onderbezetting van het ambulante team en hun inbreng in het interventieteam. Het ambulante team is inmiddels weer op sterkte gebracht.

Ontwikkelingen worden aan de thematafel GIA besproken, in 2018 is de GGD als vaste overlegpartner aangehaakt. De GGD voert een pilot uit rond vernieuwing van de periodieke gesprekken met leerlingen in het basisonderwijs.

Regionaal is gestart met de voorbereidingen voor een actieplan, dat aansluit op de uitgangspunten van het landelijk programma Geweld Hoort Nergens Thuis.
Vanaf januari 2018 is het Centrum Seksueel Geweld in het Amphia operationeel. Slachtoffers uit de regio’s West- en Midden-Brabant kunnen hier terecht en krijgen op één locatie de benodigde medische, sociale en forensische zorg.

De aanpak van personen met verward gedrag is op regionale schaal voortgezet. Deze aanpak zal ook in Breda begin 2019 worden vastgesteld.

De SPOR is operationeel en in 2018 is een de-escalatiemodel uitgewerkt, dat regiogemeenten passend maken op hun lokale situatie.

Het moment waarop de regionale taak van Breda voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang stopt is uitgesteld van 2020 naar 2021. De voorbereiding van het overdragen van verantwoordelijkheden en het ontwikkelen van een regionale samenwerking op basis van vrijwilligheid is in volle gang.
In 2018 is veel aandacht besteed aan het informeren en mobiliseren van maatschappelijke organisaties en (wijk-)netwerken, die een rol kunnen spelen bij begeleiding en acceptatie van kwetsbare mensen in wijken en buurten.
Specialistische expertise rond kwetsbare groepen is voor de wijknetwerken beschikbaar gekomen. Dit wordt in 2019 verder uitgebouwd.

Overleg over alternatieve opvangvoorzieningen of begeleidingsstructuren wordt vooral met de regiogemeenten gevoerd. Dit heeft in 2018 bijvoorbeeld geleid tot een nieuwe ambulante vorm van maatschappelijke opvang in de gemeente Altena. In Breda heeft de planontwikkeling van opvangvoorzieningen in 2018 stilgelegen.

De druk op individuele voorzieningen vanuit de Wmo is in 2018 verder toegenomen. Met name de vormen begeleiding en beschermd wonen bleken voor meer mensen noodzakelijk dan begroot. Uit analyse blijkt dat de instroom op deze voorzieningen weliswaar is gestegen, maar dat de grootste verklaring voor het groeiende klantenbestand het achterblijven van de uitstroom is. De doelgroep van Beschermd Wonen omvat ook de mensen met chronische GGZ problematiek waarvoor altijd vorm van nabijheid nodig zal zijn. Met ingang van 2021 zal deze groep wel toegelaten worden tot de Wlz, maar vormt nu een vaste klantengroep. Daarnaast is gebleken dat uitstroom uit Beschermd wonen, of doorstroom naar lichtere vormen van ondersteuning, geremd wordt door onder andere het gebrek aan passende huisvesting, kleinschalige wooneenheden. Uitstroom naar voorliggend veld is nog niet optimaal mogelijk. In het najaar van 2018 zijn dan ook verschillende maatregelen in de begroting opgenomen waarmee de kosten beter beheerst kunnen worden.

Het opgelopen klantenbestand heeft er aan het einde van het jaar toe geleid dat we over wettelijke behandeltermijnen heen zijn gegaan. Inmiddels heeft er uitbreiding van de capaciteit plaatsgevonden en is dit weer onder controle.

Wat was de uitdaging?

Beschermd wonen

Aantal cliënten in Beschermd Wonen

Bron indicator:

SSD

Meeteenheid:

Aantal

Realisatie
2016

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Realisatie
2018

Streefwaarde
2019

Beschermd wonen

953

879

999

Stabilisatie t.o.v. 2017

Huiselijk geweld

% slachtoffers dat casusregie heeft van Veilig Thuis en Safegroup en dat na afloop een voldoende scoort op de mate van veiligheid

Bron indicator:

Veilig Thuis West-Brabant

Meeteenheid:

%

Realisatie
2016

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Realisatie
2018

Streefwaarde
2019

Huiselijk geweld

68

70

84

70

De streefwaarde is behaald.

Gehuisveste daklozen

% daklozen van de geregistreerde daklozen dat duurzaam gehuisvest is.

Bron indicator:

Centraal Onthaal

Meeteenheid:

%

Realisatie
2016

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Realisatie
2018

Streefwaarde
2019

Gehuisveste daklozen

65

80

Het gaat om het aandeel personen dat uitstroomt uit het Stedelijk Kompas naar een woning of instelling (vaak met begeleiding of beschermd wonen).
Voor 2018 zijn de cijfers nog niet beschikbaar.

Achterliggende documenten

ga terug